Räddningstjänsterna runt om i Sverige har Unimog som skogsbrandbilar, kombinerade släck- och räddningsbilar och tvåvägsgående brandfordon. Unimog har ett stort användningsområde inom räddningstjänsten. Här nedan visar vi några olika lösningar byggda på Unimog.

Till Sala Räddningstjänst sålde vi ett chassi, UHN 5000, med vinsch som sedan Sala Brand byggde på med skåp och en bakmonterad kran.

Sala-Heby-klar-81
Sala-Heby-klar-61

Till Aneby Räddningstjänst har vi sålt en Unimog UHN 5000 med dubbelhytt, EAS växlingsautomatik, vinsch fram och dysor. I skåpet har de elverk och belysningsmast på 5m, tank för cirka 2000 l vatten. I chassiet sitter en kraftuttagsdriven pump, W. Ruberg. Dysorna fram under stötfångaren manövreras inifrån hytten.

2-aneb100_b_dysor1_250
4-aneby036bmast1_250

Till Falkenbergs Räddningstjänst har vi sålt en Unimog UHN 5000 med dubbelhytt, CTI däcktrycksreglering från förarplats, lastväxlare, vinsch fram och bak och dysor fram och mycket mer. På lastväxlarkroken monterar man en holk och i den en bom. I bommen kan man sedan kan hänga ett block, och med hjälp av den bakre vinschen så kan man lyfta 1000 kg vid djurräddning.

10-stockholms_brand_b1_250
11-lastvaxlare_brand_b1_250
9-stockholm_brand_15_b1_250

Till Eskilstuna Brand & Räddningstjänst har vi sålt en Unimog UGN400. Den är utrustad med bland annat EAS växlingsautomatik och CTI däcktrycksreglering från förarplats. Unimogs nya genreration UGN är ett utmärkt brandfordon med totalvikt upp till 16 ton och motoreffekter upp till 205 kW.

12-etuna11_250
12-etuna21_250
13-etuna61_250

Liftar i olika utförande är ett utmärkt redskap. Isolerade liftar finns idag för montering på Unimog.

Digital StillCamera

Fortum har 2 st UHN 5000 med isolerad skylift från Altec.

PICT394811_331

UHN 5000 med skyliften högt

U5000Gantic71_300

UHN 5000 med skylift

7-im001945b1_240

Vattenfall har 2 st Unimog UGN 500 med EGI:s isolerade skylifts i Sverige.

2-im0019461_240

Unimog UGN 500