Räddningstjänsterna runt om i Sverige har Unimog som skogsbrandbilar, kombinerade släck- och räddningsbilar och tvåvägsgående brandfordon. Unimog har ett stort användningsområde inom räddningstjänsten. Här nedan visar vi några olika lösningar byggda på Unimog.
Till Sala Räddningstjänst sålde vi ett chassi, UHN 5000, med vinsch som sedan Sala Brand byggde på med skåp och en bakmonterad kran.
Till Aneby Räddningstjänst har vi sålt en Unimog UHN 5000 med dubbelhytt, EAS växlingsautomatik, vinsch fram och dysor. I skåpet har de elverk och belysningsmast på 5m, tank för cirka 2000 l vatten. I chassiet sitter en kraftuttagsdriven pump, W. Ruberg. Dysorna fram under stötfångaren manövreras inifrån hytten.
Till Falkenbergs Räddningstjänst har vi sålt en Unimog UHN 5000 med dubbelhytt, CTI däcktrycksreglering från förarplats, lastväxlare, vinsch fram och bak och dysor fram och mycket mer. På lastväxlarkroken monterar man en holk och i den en bom. I bommen kan man sedan kan hänga ett block, och med hjälp av den bakre vinschen så kan man lyfta 1000 kg vid djurräddning.
Till Eskilstuna Brand & Räddningstjänst har vi sålt en Unimog UGN400. Den är utrustad med bland annat EAS växlingsautomatik och CTI däcktrycksreglering från förarplats. Unimogs nya genreration UGN är ett utmärkt brandfordon med totalvikt upp till 16 ton och motoreffekter upp till 205 kW.
Liftar i olika utförande är ett utmärkt redskap. Isolerade liftar finns idag för montering på Unimog.
Fortum har 2 st UHN 5000 med isolerad skylift från Altec.
UHN 5000 med skyliften högt
UHN 5000 med skylift
Vattenfall har 2 st Unimog UGN 500 med EGI:s isolerade skylifts i Sverige.
Unimog UGN 500