Svenska Försvarsmakten har idag flera Unimog i sin tjänst såväl i svenska förband som i utlandsstyrkan. Tack vare Unimogs flexibla lösningar och extrema framkomlighet löser den många annars omöjliga arbetsuppgifter.
UHN 5000 enkelhytt med flak
UHN 5000 enkelhytt med flak och kapell, ADR
UHN 5000 dubbelhytt med flak
UHN 5000 med dubbelhytt, flak och HTR-skydd
Unimog 2150 med dubbelhytt, flak med containerfästen för transporter, CTI, reglerbart däcktryck.
.
Unimog 2150 med dubbelhytt klar för flygtransport med höjdsänkning och surrningsöglor.
Unimog 1550L för ledning av förband och som stabsutrymme.
Unimog 1550L med tre stycken 24-meters master. Utrustad med kran och reglerbart ringtryck för extremt svåra förhållanden.
Unimog U140L för transport av trupp och materiel hos kustartelleriet
2-vägsfordon. En väl beprövad konstruktion. Unimog utrustad med rälshjul för körning på väg och räls. Flyttning av järnvägsvagnar upp till 1000 ton tillsammans. Unimog används till serviceunderhåll på räls. Med lastväxlarskåp erbjuds en mobil svetsverkstad med en komfortabel arbetsmiljö.
Unimog U1650L utrustad som tvåvägsfordon med utrustning för spårsvetsning och reparationer av räls.
Unimog U1650L utrustad som tvåvägsfordon med utrustning för spårsvetsning och reparationer av räls.
Unimog U2150L 3-axlat tvåvägsfordon för räddningsinsatser i tunnlar.
Rangering av spårvagnar
Göteborgs spårvägar har en Unimog UGN 400 för att rensa spåren för spårvagnarna.
Rangering av godsvagnar
Unimog kan utrustas med ett unikt koncept för tvåvägsgående fordon.
Flygplatsservice är en krävande arbetsuppgift, ofta med hala underlag och pressat tidsutrymme som ställer krav på effektiva fordon. Unimog med momentomvandlare erbjuder en steglös körning med hög dragkraft och säker framfart med fyrhjulsdrift och diffspärrar.
UGN som servicefordon på flygplats
UGN som servicefordon på flygplats
UGN 300 med militärt plan
Unimog 1400 med bagagevagnar på Arlanda
UGN 500 på Hannovers flygplats
UGN 300 med militär helikopter